Obsah
Konference Ostrovy života
19.-20. listopadu 2018
Brno, hotel Holiday Inn
Co vás čeká?
Bezplatné semináře JTDJ
Kontakt
Odběr zpravodaje
Topná sezóna začala, máte v pořádku kotel?
Topná sezóna již začala, a proto přinášíme rady od českého výrobce plynových kotlů a elektrokotlů, společnosti Thermona. Odpovídá pan Milan Kubíček, obchodní ředitel společnosti.
Pane řediteli, jakým způsobem postupovat, aby lidé topili za co nejméně peněz, ale na druhé straně spolehlivě a bez problémů?
Co se týče úspor, na prvním místě je třeba zamezit únikům tepla z domu do okolí. To znamená zateplit a výměnit okna! Je ale třeba také mít v pořádku topný systém potažmo kotel. A ze své zkušenosti mohu říct, že na to lidé velmi často zapomínají.
Jak poznáme, že máme kotel a topný systém v pořádku?
Laik to má vždycky těžké. On to mnohdy nezaregistruje. On to pozná až když je nějaký problém s kotlem (úniky kapalin nebo kotel úplně nefunguje). Také to možná pozná z vyúčtování, protože mu neúměrně vzrostou náklady na vytápění. V obou těchto případech už je vlastně pozdě. Je proto dobré, zvlášť, pokud máme nějaký starší kotel, pozvat si každoročně servisního technika, který posoudí stav kotle, případně ho seřídí a vyčistí.
Thermona je především výrobce plynových kotlů. Mají tyto kotle z hlediska provozu a servisu nějaká specifika?
Plynové kotle jsou tzv. vyhrazená zařízení, na které se vztahují velice přísné předpisy z hlediska bezpečnosti provozu. Proto doporučujeme jako výrobci provádět na těchto kotlích každoroční servisní prohlídky. Je to důležité z hlediska ekonomiky provozu kotle, protože zanesený a nevyčištěný kotle má nižší účinnost a tím pádem i vyšší náklady na provoz. Nehledě na to, že, neseřízený a nečištěný kotel se může dokonce velmi nebezpečný.
Můžete nám to nějak přiblížit?
Poslední dobou výrazně přibylo otrav oxidem uhelnatým, jejichž příčinou může být kromě nesprávně udržovaného komína i dlouhodobě neudržovaný a nečištěný plynový spotřebič. Může se stát i smrtící zbraní. Bohužel oxid uhelnatý je nebezpečný tím, že není nijak cítit a otravy přichází náhle a nečekaně. Zvláště při výměně oken se nám můžou změnit tahové podmínky a může nastat problém. Řešením je např použití bezpečnějších kondenzačních kotlů.
Na koho se mohou lidé ohledně servisních prohlídek u plynových kotlů obracet ?
Každý výrobce či dovozce kotlů má na svých webových stránkách seznam autorizovaných servisních techniků. Je však dobré mít svého „dvorního“ servisáka, který chodí servisovat kotel pravidelně, popř. dát na doporučení svých známých
A ještě jedna rada, co se servisních prohlídek týče. Je dobré nečekat na podzim, kdy podzim jsou servisní technici velice vytížení a může se stát, že zákazník si bude muset na prohlídku počkat. Doporučujeme neotálet a tyto úkony udělat, co nejdříve.
Čtenáře, kteří topí ve starších plynových kotlích, bude jistě zajímat, kdy vlastně je čas na výměnu kotle a jestli se dá takovou výměnou plynového kotle něco ušetřit.
O výměně je třeba uvažovat, pokud nám to doporučí servisní technik. Ten je schopen nejlépe zhodnotit stav kotle. V určitém momentu se totiž už nevyplatí kotel servisovat. Ten moment nastává, když se blíží konec životnosti. Ta může být různá, ale pohybuje se mezi 10 a 15 lety. Po tomto čase už jsou těžko dostupné náhradní díly a nebo jsou velmi drahé. Co se úspor týče, výměnou kotle, který je navíc doplněný o vhodný typ regulace lze, dosáhnout snížení spotřeby plynu o 20–30 %, takže návratnost prostředků vložených do výměny zdroje se pohybuje od 3 do 4 let. Je však třeba dávat pozor při výběru vhodného typu kotle a příslušenství. Je třeba se poradit buď s topenářem nebo projektantem, případně přímo na nás.
A kde vás posluchači najdou?
Výrobu máme umístěnou na Brněnsku v Rapoticích, sídlo máme v Zastávce u Brna. Nabízíme našim uživatelům podporu výrobce prostřednictví smluvních partnerů ve všech regionech České republiky. A informace o nás samozřejmě najdou posluchači na internetu na www.thermona.cz.
Rozhovor vedla Pavla Pilchová s panem ředitelem spol. Thermona s.r.o. Milanem Kubíčkem.